Wednesday, March 26, 2008

I 'met' my exroomate - I'm thrilled :))




I started my morning dull - I woke up a bit after the sun rise (the J@pan army came to attack hehehee..) yesterday. I didn't feel good when I woke up late. My head spin a bit. But, I didn't make myself bogged down with the mood. I continued with what ever task I had to do, as usual.


After completing the housechores, I hooked myself on the internet, read the online news and checked my email. Messages from the yahoogroups that I subscribed to, okay... a few comments for the blogs, okay..., fr1endster updates, okay...


My eyes stopped when I saw a message from fr1endster friends updates. The name! the name that I've been looking for almost 10 years. I saw her name - Ij**!. I hope it was her. I clicked at the picture. I scrutinized the face. She has not changed a bit. She was just like before (but she was holding a baby now), when we were together in Ind1ana University of Bl0omington, at the age of 21. Well, I did contact her a few years after we came back from the States but I never met her in person until now. After that, we lost contact. I didn't know where she's been. I asked a few friends but nobody knew. I was frustrated...


Yesterday, upon seeing Ij** on fr1endster, I sent her a message. I waited for a reply. Not soon enough, though. A few hours after that, she replied my message. She was so excited (I could read from the words that she used). I was so touched when she wrote something like her doa dimakbulkan. I was flattered when she mentioned I was the best roommate she ever had. The happy tears dropped like rain in S@udi a few months ago. A feeling of honored and appreciated. It surely feels good when your friend remember all the good things about you.


I finally met my exroomate (though its only in cyber) whom I used to share my happiness and grievances. She used to be our (the housemates) driver since she had a driver's license. We went to an apple farm in summer with other friends and were crazy picking, eating apples and taking lots and lots of pictures. Only then that we knew there were so many kind of apples in this world (I thought we only have a C@meron Highlands and W@shington Apple hehehee..)


She even commented on my picture in fr1endster that the way I posed was like how I used to pose in the apple farm heheee... I haven't changed the way I'm standing and never realized until she prompted me. During our college years, we used to discuss, how would we look after we get married and have kids. We laughed at ourselves imagining we're holding a baby with a motherly look. Now, our fantasy has become a reality. I'm happy with my 3 kids and she's delighted handling all her 4 kids. We are mothers now!! Hehee..


I just realize that I missed many other friends too. I have so many friends since I attended 3 different primary schools, 3 secondary schools and a univeristy. I remember when I was 14, I went to my kindergarten in J3ngka (I went to visit an aunt who lived there). I was accompanying my little brother to play at the playground there when someone said,

"Awak ni Nor Raneeza kan!"

I stunted and turned my head towards that voice. It was a young boy who was about my age. I couldn't recall his name but I think he was my classmate when I was in standard 1. I left to a different school in G0mbak when I was in standard 3. It was after 6 years and he still remember my name - my full name! I thought, I was a very low profile person during my school years. I didn't expect anybody to remember me. But he did. I felt embarrass (malu sebab ada orang kenal). I quickly asked my brother to stop playing and left the playground.


I really missed all my friends. How can I get in touch with them - all of them? Should I do jejak kasih by advertising myself in the newspaper? Hehehehe... *takkan la kot...*



32 sugar & spice:

neomesuff said...

just try n get to facebook hehehe..promote nih...i found everyone there..;-)

Neeza Shahril said...

Neome,

dah ada account tapi belum lagi kot. Mungkin my friends tak masuk facebook kot hehehe..

أم الليث said...

very exciting nya! happy for you both :)

friendster ni memang bagus dlm bab reunite kawan2 lama tau! i even jumpa balik kawan dari tadika haha

zino said...

zino ada sorang bukan sorang dua beradik yg teringin nak jumpa labik sama sama masuk spital satu hari dulu.. lama dah.. tak tau nak cari macam mana..

Jie said...

bestnya...kakjie belum pernah terjumpa mcm tu..eee...agaknya time sekolah dulu kakjie tak fofuler kot...

Anonymous said...

iyer la kakjie... takdo plak owang carik abglong... padahal gambor kat blog tu bukan main encem dah tuuu hehehehe
tp mmg best lah neeza if dapat jumpa member lama neh.cuma satu masalah abglong, muka kenal namun tang nama tu susah skit nak ingat

Unknown said...

neeza...

one of the best gift in life is to have really good friend...in both of you are blessed with each other!

dapat abe id rasakan kegembiraan itu!

idham

Neeza Shahril said...

Aliya,

Seronok tak terkata tau!
Kawan tadika? eh.. nak try la jugak letak. Tapi rasanya tak ingat nama dah hehhee..

===================================

Zino,

adik beradik zino ke tu? try check record hospital boleh kot. Ada lagi ke dia simpan ek?

===================================

Kak Jie,

neeza pun tak fofular gak Kak Jie. Ni pun sebab roomate. Kalau tak, takde sape la cak cari neeza ni.. huhuuuu...

Neeza Shahril said...

Abanglong,

Tu terlebih encem tu abanglong hehehe..
Memang teruja sangat-sangat sebab dah dekat 10 tahun cari kan. Bila jumpa tu rasa cam nak menjerit pun ada hehhee..

===================================

Abe Id,

good friend will never be forgotten. Neeza memang suka sangat.
Teringat balik semua kenangan lama.. apa lah agaknya ye.. kihkihkihh...

YuszTieY said...

mesti k.ja dok teringat balik knange yg lepas dgn saing tu ....best gak ader frinster ni..tapi org ni malas la nk update benda tu..boss plok malas nok ngaja..ore ni bab kom kure [BYK...HEHHEE]panda la..

Shah CJ said...

masalah aku pula. kawan2 lama masih ingat akan aku. tapi aku ni pelupa amat. walaupun kawan yg sama2 duduk sebelah masa sekolah menengah.

Eddie Putera said...

eh tak payah lah buat jejak kasih. Awak buat poster gambar awak, phone number and email address, then tampal kat semua tol booth dan balai polis. "Mencari Kawan2 Lama"

pB said...

salam

IKHWANI said...

mesti best tu jumpa kawan lama!

kak OO masih lagi contact saing2 maso sekoloh menengoh dulu cuma nok sangak contact balik saing maso skoloh rendoh!

MAMAMIA said...

Through blogging pun boleh jumpa kenalan lama... Memang seronok bila jumpa kawan2 lama, esp bila time mengimbau kenalan silam. We will be transported back in time.

Fadzilayaty Ramli said...

memang bestkan sis.even dapat tahu sis my super senior (yg tak pernah jumpa) pun dah excited sesangat..apalagi yang kita dah pernah duk serumah...fadzila pun sedang carik kawan2 lama...

Neeza Shahril said...

Tiey,

ni pong dok teghingak lagi ni Ti.. hehehe.. rindu pulok nok gik smula ko jamae tu. Tiey blaja sedighi jah fr1endster tu. Godey godey... lamo lamo panda laa.. macae Kak Ja jugok. dulu mano tahu ggo satu.. ni terer doh la sikik.. sikik jah.. hehehe..

===================================

Cikgu,

mesti cikgu ni jenis belajar concentrate habis kan. Tengok muka cikgu kat depan dan tak main2. Tu yang kawan2 boleh tak ingat.. hehehe..

===================================

Abg Jin,

Takut ramai yang call mengaku kawan aje. Pas tu mintak wang tebusan kahkahkahhhh!!! (memang takde kaitan hehehee)

===================================

kak pB,

salam.. aik!!

Neeza Shahril said...

Kak Wani,

best sungguh ingak smula zaman remaja.

Tapi, kalau dapat contact kawan sekolah rendah, lagi best.. hehehe.. masa kita nangis la (hehee.. neeza laa..), masa main zero point la.. main kejar kejar laaa... uiiisshhh... mengimbau kenangan lama lak neeza ni hehehe..

===================================

Mamamia,

setuju dgn mamamia. One day, mesti jumpa kawan kat blog ni kan. syoknya... hehee..

===================================

Fadzila,

betul sebab ada something in common. Cam kita ni.. share cikgu yang sama, hostel yang sama, makcik bada dewan selera!! hehee.. garang makcik tu kan.. tapi baik hati.. selalu bagi extra mee kari kat akak.. jom Fadzila, balik sana! hehehe...

:: Leeza Joe :: said...

wah..wah..untung sbb masih ramai geng2 lame yg kenal....ye la kdg2 ader org yg tdk menghargai sebuah "PERSAHABATAN"......sahabat itu ibarat tangan dan mata...saat mata menangis...tangan yg menyapunya.....fikirkan.........

silversarina said...

Akak pulak terasa teringin nak jumpa kawan2 lama.. at least neeza dapat jumpa kawan neeza walaupun di alam cyber.kalau dah jumpa sorang nanti bertambahlah yang dijejak.

Neeza Shahril said...

Lieza,

betul tu.. sahabat tu penting dalam hidup...

===================================

Kak Rina,

kalau takde kawan, takdelah kenangan kan.. :). takpe kak Rina, nanti jumpa lah tu....

Fadzilayaty Ramli said...

diorg KUATAGH memang selalu balik sana..acara Sirih pulang Ke Gagang..tapi fadila tak sempat join lagi..ada jer hal..ingat tahun ni nak join gak..

Anonymous said...

salam akak...

besh kan dpt jumpe blk kawan lame wlpn di alam maya jek... :)

manje tumpang gembira utk akak hehe boley?

Neeza Shahril said...

Fadzila,

tapi Kak neeza jauh. Lagipun tak ikut batch kan.. nanti ramai yang tak kenal.. huhuuuu...

===================================

Manje,

Salam manje..

best sangat. Jumpa orang yang tak kenal pun dah best ;) ini pulak jumpa orang yang kita kenal kan...

terima kasih share kegembiraan tu dengan akak... :))

Ummi said...

Manalah pulak comment dah tulis semalam..tak ingat pun apa dah tulis. Owh ya.. masuk facebook mana tau kut2 jumpa kawan lama.

Neeza Shahril said...

Kak Ummi,

bl0gspot ni kadang2 weng sikit. Selalu jadi comment hilang meresap kat udara hehehe..

facebook dah register tapi dok tunggu je ni.. hehehe..

Wanpetunjuk said...

Salam akak....besh baca kisah persahabatan akak nih...sy pun teringin nak jumpekengkawan yang dah lama tak jumpe....bilalah, selalu berdoa agar dipertemmukan walau sesingkat dan apa jua cara sekalipun....

sy nak cari teman seperkolahan sy ketika di Chini 3 dulu...dah lebih 15 tahun tak jumpe...tapi sy masih inagt wajah dia...teman sekelas dan sebelah rumah...hehehehe

Mior Azhar said...

Neeza,
Alamak, reading your entry very nostalgic lar. Suddenly I was reminded of my best roommate in college too. But Mat is no longer with us today, he passed on in 2001.
And this entry also made me realised that I'm kind of old as not many of my friends are online - you know how old people are always associated as being in fear of IT. I guess most of my school friends belong to that category. Either that or these friends are just so disillusional. As of now, I only know two of my friends who are actively online. The third one adalah occasional email - itupun relationships rekindled after my brother tereserempak kat pasar payang. The rest - zilch.

aNIe said...

Neeza...seronoknya dpt jumpa kawan lama...akak ni kawan sekolah menengah pun dah tak jumpa lagik...ermmm...ntah maner diorang menyorok agaknya...

Bila jumpa kawan lama...banyak cerita lama yang akan dtg mengimbau...bestnya

Neeza Shahril said...

Dayat,

Insyaallah.. one day jumla lah tu. Adik akak ni kan famous :P.

Eheeemmm... cara Dayat tulis tentang kawan sebelah rumah tu macam dia tu seorang yang berlainan jantina dengan Dayat aje.. hehehee...
15 tahun tu lama tu.. muka dia mesti dah berubah banyak sebab masa tu dia kecil lagi kan, baru sekolah rendah... ;)

===================================

Pak Mior,

Innalillah to Mat. Sedih kan bila dapat tahu macam tu. Neeza pernah jugak dengar kawan rupanya dah meninggal, pada usia sangat muda.

Neeza ada kawan (my ex boss) yang dah pencen and tak tahu nak buat apa. Neeza suggest buat blog tapi dia tak nak. Katanya takde orang nak baca blog dia.. hmmm.. mungkin takut tak handy dengan computer stuff kot sebenarnya.. macam yang Pak Mior cakap tu...

===================================

Kak Lady,

Diorang tak menyorok tu.. sibuk melayan anak2 kat rumah lagi. Esok2 bila dia start masuk blog, dia jumpa kak lady hehehe..

memang best bila cerita balik kisah sekolah dulu2... :)

Cat Cat said...

Neeza,
Best kan jumpa kekawan lama?? Recently, my high school (sekolah menengah) friend found my blog while surfing... You just never know... It's a small small world.

Neeza Shahril said...

Cath,

best sangat.. sebab dah lama tak keep in touch kan.. sure your friend tu excited habis kan.. hehee..