Thursday, February 28, 2008

hahahaaaa!! ummi cry!!



While we were having dinner last night, Abang told us an incident that occured on his way back to the plant after having lunch with his Malay friends. He had to stop at the check point so that the police can inspect the car and the people inside.


In Malaysia, we normally called it 'Road block' but they call it 'check point' since they are many of them here. A check point is a stop point before anybody could enter the specific area. It operates to deter terrorist or criminal from entering the zone especially industrial area. Usually, if they saw a family (husband, wife and kids) occupied the car, they just let the car went off. But, if they suspected something inapt like all men in the car (especially all whites), they would stop the car and interrogate.

"Tadi, kat check point lepas balik lunch dengan S dan A, mat tu tanya abang, Filipini (Filipino)? Abang cakap la.. no!! Malazie.. (Malaysia). Suka dia dengar Malazie. Dia kata, Really? Malazie good.. good people"


Up to that point, I choked up. My eyes teared. Actually, I'm easily touched when anybody told me about how others (not Malaysian) look highly on Malaysia (the people and the country). Abang continued,

"Then abang kata Abdullah Badawi?? sambil tunjuk macam ni (thumb's up) kat dia. Lepas tu dia kata, nehhh!! Mahathir Mohammad!! sambil tunjuk cam ni (thumb's up). Mahathir Mohamad! (showed thumb's up), Abdullah Badawi! (showed thumb's down)"


I tried to cover myself from being seen by Abang. I didn't want him to see my watery eyes (it was tears then). But, Abang did notice,

"yang Neeza menangis tu apasal? Cerita pasal tu pun nak nangis?"

"Heheheee... mana ada nangis. Mana ada?"
while wiping my tears.

"Tengok kakak.. Ummi nangis. Abah cerita pasal Mahathir dia nangis. apa la ummi ni.."

Abang teased me. He knew I was like that. I would definitely cry when I'm emotionally affected. Then kakak really had a big laugh towards me,

"Hahahaahaha!!! Ummi cry. Abah only say Mahathir and ummi cry. Hahahahahaaa!!!"

Kakak teased me even more using her broken English. Then Kakak asked me,

"Nape ummi nangis? Ummi sedih ye?"

"Ye la.. ummi sedih. Heheee.." I giggled.


Kind of weird. Crying without specific reasons, she may think. But my kids already used to see me cried and I can simply tell them "Ummi sedih" and they accepted the reasons wholeheartedly. I cried a lot. I have a very soft soul. I could cry when people think there's no reason to cry at all. My emotion is so very fragile (or my tears is very cheap? heheee...)

6 sugar & spice:

Ummi said...

don't sad2 la kak Neeza. I know u miss tanah air a lot, that's why u cry (kot?).

but that part about AAB (thumbs down) and Dr.M (thumbs up) is really funny la. they reflect us malaysian anyway., kan? hehehe...

Fadzilayaty Ramli said...

org luar pun pandai ckp...org dlm tak tahu nilai...jgn sedey yer kak neeza...rindu kan malaysia n family kat sini kut....

أم الليث said...

hik hik cute la your kids. witty!

i pun sometimes nangis juga..tak sedih pun. kalau touched by something pun nangis gak kekeke. contohnya some heartwarming iklan kat TV. even iklan huggies (nappy) pun bleh buat aliya keluar air mata hahaha!

zino said...

itu tanda nya dah rindu kat tanah air.. bukan kat mahadhir atau paklah hehe

Jie said...

huhuhuhu...meh kita sama2 nanes...berduet!

kakjie tgok cite, tgok drama tv ke..bila dah part2 nak kena stand by g jejauh..nnt anak2 pakat jerit..

hahaha..tgok mama dah naness....eeeee...geram tu..feeling2 tu abis terbang..gelak la pulak!

erk..pasal cite Mahathir2 ni, jiran kakjie yg balik sana pun citer mcm tu...


nnt, kesat air mata , pakai eye shadow...bedak lawa²..mai blog kakjie je....kita ade anugerah utk makcik2....masuk TV tu!

Neeza Shahril said...

Ummi,

akak pun rasa gitu lah walaupun mulut ni tak kata gitu pun. Hati tak leh tipu kan heheee... pasal AAB and MM tu kan, memang ramai arab sini cakap gitu. Diorang boleh tengok walaupun dari luar :)

-----------------------------------

Fadzila,

betul kan.. sesetengah la yang tak tahu nilai tu. Yela.. akak rindu Malaysia (tapi tak ngaku) heheee..

-----------------------------------

Aliya,

sama la kita!! Akak masa tengok iklan huggies kat Malaysia boleh nangis.. heheee.. orang boleh gelakka akak sedangkan akak menahan muka merah sebab touching :)

-----------------------------------

Zino,

tak rindu la pak lah and mahathir tu heheee.. malaysia errrr mungkin :)

-----------------------------------

Kak Jie,

heheee.. betul Kak Jie, time rasa dah dekat nak nangis tu, neeza cari alasan untuk ambik air kat dapur la, buang sampah la.. padahal takde pun.. nak cover muka merah heheee..

Ramai yang suka MM kat sini. Neeza pun tak tahulah specific reason. mungkin zaman MM diorang tengok MAlaysia best kot

Kak Jie!! neeza dah tengok.. thank you anugerah tu.. motivation tu heheee..