Monday, August 11, 2008

Mak Keho



Mak Keho ialah gelaran seorang perempuan c1na tua yang tinggal di kampung tempat Neeza dibesarkan. Kalau sebut Mak Keho di K3tereh lebih kurang 30 tahun yang lepas, tentu ramai yang kenal. Mak Keho ni baik hati orangnya. Cuma, dia tak berapa waras dan selalu mundar-mandir di sekitar Kedai K3tereh. Dia tak pernah kacau orang pun sebenarnya.


Tapi, Neeza takut sangat dengan dia. Mungkin memang perangai budak kecil kot memang takut akan orang yang tak waras. Kalau ternampak aje Mak Keho, memang Neeza akan menyorok belakang Mok (arwah nenek Neeza). Maklumlah, kemana sahaja, Neeza pasti bersama Mok sebab Mok lah yang besarkan Neeza seawal 3 bulan hinggalah masuk tadika. Kalau Ma dan Ayah tak insist untuk ambil Neeza sekolah di J3ngka, Neeza mungkin terus bersekolah di K3tereh.


Ingat lagi, kalau Neeza buat perangai, sepupu-sepupu Neeza yang lebih tua atau Mok akan takutkan Neeza dengan nama Mak Keho.

"Ja, Mak Keho maghi tuh!"

Neeza pasti akan kelam kabut menyorok. Ada sekali tu, Neeza menyorok belakang pintu dalam rumah. Macam nak terk**c**g pun ada rasanya hahahaha!! Kelakar sungguh bila ingat balik. Mak Keho tak pernah pun masuk rumah tapi Neeza takut sangat. Kalau lalu depan rumah dia sewaktu nak ke kedai, Neeza akan paksa sepupu Neeza lintas jalan cepat-cepat supaya jauh sikit dari rumah Mak Keho. Yang pastinya, mata Neeza tak nak langsung pandang ke rumah Mak Keho tu. Sabar aje la...


Mak Keho dah takde lagi sekarang. Kalau tak silap, dia meninggal dunia masa Neeza dah bersekolah di J3ngka. Tapi nama Mak Keho masih Neeza ingat. Bukan Neeza saja. Adik-adik Neeza juga. Mereka cukup masak dengan perangai Neeza yang takutkan Mak Keho tu.














(Kadang-kadang dengan mengingat kembali cerita lucu, hati yang pilu akan tenang seketika. Semoga segala kedukaan akan terbang bersama angin lalu...)

20 sugar & spice:

Abahnajwa said...

Hmmm..memang abah rasa Neeza tgh sedih ni..sabarlah ya Neeza..abah doakan hilang runsing Neeza tu secepat mungkin..kalau Neeza nakal dan nak runsing jugakkk..

Abah panggil Mak Keho datang sana..

Hahahaha...

kan dah senyum tuuu

cHeRyNa PiReS said...

nape name die mak keho, kak neeza?

keho tuh ape?

cikgu jawe said...

dulu masa aku kecik2. kalau nakal.. selalu mak ayah takutkan dgn benggali roti. nanti benggali roti culik budaakkkk!!! hahaha.

Shima said...

Agoknya walaupun 20 thn akan datang nama mak keho tetap main kat bibir kita kalau kita selalu sebut nama dia kan kok..sampaikan anok2 pun trtanya2 sapa tu mak keho..nok taknok kena cerita jugok..diorang pun doh seronok sebut nama MAK KEHO...

Betapa glamournya Mak Keho...

Cat Cat said...

neeza,
Cath kecik2 dulu pun takut sangat dengan orang yang tak betul ni... Ada mamat cina dulu yang tak betul selalu mengamuk, kejar2 budak kecik.. Ada sekali adik Cath kena dipukul olehnya dengan kayu... Tapi selalunya mamat ini ditemani oleh emaknya ke kedai...

Kebencian_Maharaja said...

Mak & bapak dulu selalu menyediakan 1 watak atau figure yg boleh menakutkan anak2 supaya tahap kenalan/keaktifan anak2 dapt dikawal.
Tp anak2 skrg dah xberapa kisah semua tu. Kdg2 dia permainkan kita plak.

MULAN said...

selalu masa kecik camtu, mesti ada sorang yg dijadikan "monster" utk ditakut2 kan..

YuszTieY said...

ore ni..bukan jenis nok ingat benda yg lain kalu dale sedih tu...loni cara terbaru hanya dok depe komputer pastu lompat blog sana sini...kure la sikit sedih n nok mare...huhuhuuu

Neeza Shahril said...

Abah,

perasaan sedih ni datang kadang2 je especially bila ada hal2 yang berkaitan..
thanks ye Abah tolong doakan neeza..

hahahah!! Abah nak panggil Mak Keho ye.. Neeza takut dah sebab dia dah takde..
tapi, kalau panggil orang gila lain, Neeza takuttttt... heheh..

===================================

Sha,

Akak rasa, nama dia ejaan lain tapi bila org Kelantan panggil bunyi macam Keho..

===================================

Cikgu,

oooo.. cikgu takut benggali roti ye..
sebab dia ada jambang banyak ye? hehehe..

===================================

Dik,

Memang glamer Mak Keho tu dik.. nanti kita cerita pada budok2 ni..
pastu biar diorang cerita pada anok2 diorang pulok hehehe...

Neeza Shahril said...

Cath,

memang Cath. Neeza pun takut sebab perangai dia lain dari kita kan..
tapi Mak Keho ni tak pukul orang.. dia cuma selalu bercakap sendiri dan merayau2 je...

===================================

KM,

betul tu KM. tapi kes akak ni, akak memang takut sangat dengan Mak Keho ni.
Budak2 sekarang anak2 cyber :)

===================================

Mulan,

monster yang bukan monster hehehe..

===================================

Tiey,

bagus lah Tiey kalu gitu.. Tiey mesti selalu happy sebab kelih computer tiap2 hari :)

Tie said...

Dulu tie kecik2 takut dgn org kuala..Dia selalu singgah dr rumah ke rumah bawa bungkusan kain..Kalau budak jahat dibungkus dan dibawa pulang..itu cerita yg tie dengar.. Rupa2nya dia mintak sedekah kainbaju yg terpakai..Dah besar baru tau..

as said...

hahaha...dulu masa kecik sokmo kan ada jer orang yang kita takut...kekadang sampai semua budak satu kampung takut..

mesti mak keho nih budak2 zaman akak takut ngan dia..hehe.kalu orang suh hantar makanan ker apa ker,mesti akak ngelak nih kan?takut mak keho.hehe..tapi bila dah besar,hilang dah semua benda tu..hehe...

kakLuna said...

masa kecik2 dulu mmg byk betul watak2 yg 'menakutkan' kita kan...mmg tu je la cara nk disiplinkan anak2 masa dulu.

kat kampung saya ada Nago(abang tu giginya sumbing), Pilus (abang tu mukanya garang), Mat Rimau (pakcik garang), Cikcah (makcik gemuk lagi garang)..kalo org gila, sy x ingat nama2 mereka


tp..budak2 skarang...apa pun x takut..hatta kalo dimomokkan dgn dinasour..hihi

Neeza Shahril said...

Tie,

masa kecik kita senang percaya kalau orang cakap gitu kan sebab kita takde dunia cyber lagi..

===================================

As,

akak tak ingat sangat tapi Akak lah yang takut sangat.. masa kecik akak kat kampung dengan arwah nenek..
sepupu2 akak tak takut pulak..

===================================

Kakluna,

huhuuuu... ramainya orang gila kat kampung luna.. kalau neeza, mesti duduk dalam rumah aje.. takut tu..

budak2 sekarang lebih cerdik dari kita dulu kan..

KAKTINY said...

Teringat plak tiny masa kecik dulu.. ada gak.. nama dia PAK LANG HO.. takut oo.. dia selalu bwk guni...
mak ngan arwah tok kata dlm guni tu ada kepala budak yang suka nangis.. oooo...lagiler takut..

ada satu hari tu pak lang Ho dtg umah kitaorg, dan kira kami bebudak nih.. BERTERABUR kitorg lari.. RUPENYER.. dia kira sbb nak bagi buah 'setar' yang ada dlm guni dia tuh!!!.. chesss... dah terlepas peluang.. gara2 omokan org2 tua.. chesss....

Sikelu said...

Neza...
Dulu kalau kat kampung zul.. ada sorang org gila ni kami panggil 'Belon,.. keja dia merayau saja.. dah tu kalau malam dia akan tido di penanggah masjid.. hu huu tak lalu la kami kat masjid tu kalau malam-malam...

Tapi bila dah besar sikit.. kami pulak rajin dok usik 'Belon' nih, sampai dia do perambat kami pulak..

Neeza Shahril said...

Kaktiny,

tapi kita percaya kan.. kalau ikut logik, mestilah nak kena tangkap orang yang kerat kepala orang.. hehehe.. apa lah kita ni kan tiny..

ruginya tak ambik buat setar.. sedap tu.. nyummmm..

===================================

Sikelu,

aik!! Zul pun takut jugak dengan belon ye.. ingatkan pompuan aje takut hehehee..
neeza ni sampai besar takut orang gila. kalau nampak, mesti lari... huhuuu..

neomesuff said...

ish rugilah i..tak pnah ditakut takutkan camtu of any names..fun gak kan..looking back..

Jie said...

Kuat betul ingatan neeza ni ye....

Neeza Shahril said...

Neome,

memang fun.. tapi masa dulu tu, takuttttt... :D

===================================

Kak Jie,

bab ni memang neeza ingat Kak Jie.. :)