Saturday, November 1, 2008

A 15 seconds of tense


I had to delay the story about my schedule change because I have one story that I can't wait to write in the blog. It happened last night.


My husband's friend dropped by to borrow some tools from him. Since I was without my proper attire, I went inside my room and closed the door. Shahmey was outside. I wasn't worried about him since Abang was there to look after him. Sophea and Sobhan were already sleeping.


Shahmey knocked on my door. Before I was there to open it, he already left. I guess he went to his Abah. After a while, I heard the sounds of someone closing the door. I guess Abang's friend has left our house. About an hour later, I looked at the clock. It was 11 something. I didn't hear Shahmey's voice. I presumed Shahmey already felt asleep in the tv room. I was thinking, why didn't Abang brought Shahmey to the room if Shahmey was really sleeping.


I went outside to check things out. I saw Abang was sitting in the tv room. Shahmey wasn't with him! I asked Abang about Shahmey. Abang stood up and told me that he thought Shahmey was with me. I went inside the kids' room. Both Sophea and Sobhan were sleeping comfortably under the comforter. I asked the helper whom already went to sleep earlier. Shahmey wasn't with her either. I stood there with so many bad thoughts. Where could Shahmey be??


Abang opened the store room - searching for him in every possible angle. I really hope he actually felt asleep there. Nope! He wasn't there. Ya Allah! Where could my son be? Abang opened the bathroom's door. I was telling myself - no!! don't tell me he felt asleep in the toilet. But, my inner self was convincing me, nothing bad would happen to Shahmey. He was safe. I went to look in the kids' room again. I went closer to the kids. I pull the comforter a bit.


Shahmey was sleeping in the middle of Sophea and Sobhan! I didn't see him because he was small. His head wasn't on the pillow. So, it was kind of covered by the comforter. Alhamdulillah. My tear dropped. The tears of relief and happiness. I picked Shahmey up and hugged him tight. I can't stop from continuing crying. A 15 seconds lost had already made me stressed out like h*ll. What about those mothers who lost their child and still couldn't find them? Oh dear... I just can't imagine myself being in their position. Nauzubillah...

14 sugar & spice:

Umi Kalthum Ngah said...

Assalamualaikum Neeza...

Being mothers and our maternal instincts...and unconditional love too!

All these, are gifts from Allah...Alhamdulillah.

Yes! My heart goes out to those mums, who have 'lost' their children, to heartless 'snatches' not fit to be called human beings...

Take care, okay?

Wasalam...

Kak Elle said...

pandai shahmey selit betw kakak2 dia ye?

yes neeza I can't imagine those mothers/parents yg kehilangan anak2 mereka..the anxious moment.

Tie said...

Shahmey betul2 buat magic malam tu, kan..Kalau kak tie pun rasa tak tentu arah .Syukurlah shahmey ok. Lepas ni tentu kita jadi lebih peka.

KM said...

risau..risau memula baca entry ni. Alhamdulilah tak berlaku tak diingini....

elisataufik said...

Izani dah pandai buka pintu.
The other day I was in the kitchen giving his kakak & abang2 their tea and the TV was on upstairs, so I assumed he was watching TV. I called him to come downstairs and he didnt. So I went upstairs to get him, and was suprised that he wasnt around. I called him out, sebab dia ni memang suka main nyorok2, tapi no response.
I came downstairs and noticed his shoes were gone! Astaghfirullah budak ini!!!
So I despatched the kids out to look for him. Dia dah keluar, cross the street, and pegi main kat Club House! Nasib baik lah duduk dalam compound, takdelah risau kena culik or what, tapi still risau takut kena langgar kereta or what.
The next day I terus telefon maintenace to install an extra latch on my front door, high enough out of his reach.
Memang tersirap darah macam nak heart attack time tu.

aNIe said...

Salam neeza...alhamdulillah shahmey selamat dan ada bersama mereka...akak paling takut saat2 mencati anak2 kalau hilang ntah kemana...macam2 bermain difikiran...semuanya yang buruk...sebab tulah selalu beritau anak2 ni mana nak pegi beritau ibu...tapi kalau kecik mcm shahmey tu maner le tau ape2 kan?

Neeza Shahril said...

Kak Umi,

Allah aje yang tahu betapa cemasnya Neeza..
tapi masih berfikiran positif..
tapi bila dah nampak Shahmey, tak tahan rasa air mata...

***********************************

Kak Elle,

surprisingly... dia panjat kerusi, naik atas katil and tidur betul-betul kat tengah tengah..

***********************************

Kak Tie,

memang peka sangat.. kalau Shahmey takde depan mata Neeza.. memang akan terus pergi cari..

***********************************

KM,

Alhamdulillah... tak boleh imagine kalau benda yang tak diingini berlaku..

***********************************

Elisa,

eeee... bahaya tu.. alhamdulillah dah pasang higher latch..
Neeza pun kena beware jugak kes gitu.. kunci memang tak boleh letak kat pintu lah rasanya..

***********************************

Kak Anie,

betul tu kak.. kalau balik kampung, ada sedara suka bawak anak2 neeza naik motor..
neeza selalu marah sebab diorang tak nak bagi tahu.. marah anak la.. orang tu takleh la nak marah kan..

maklang said...

alhamdulillah..he was OK...

mak mana tak sayang anak kan...

Shima said...

suspender betul la kakok ni...rasa nok gugur jantung baca entry kakok kali ni.nasib baik la takdok apa2 yg belaku.ingat 1 je kok..kalau orang amanahkan kita jaga sesuatu benda..mesti kita akan jaga dgn baik...takut kalau apa2 belaku.macam tu la anok kita kan...amanah Allah.yg penting sentiasa kena 'cemburu' setiap gerak geri dia..careless 1 saat pun mcm2 bleh jadi..

jgn maroh ye...bagitau jerr... :)

zura aini said...

saya pun pernah lalui saat-saat cari anak tak jumpa, satu kawasan rumah ni dicari, siap jenguk kolam renang, macam orang gila jadinya, rupa2nya anak di dalam rumah jiran, walhal masa jenguk kat depan rumah jiran tak nampak pun selipar dia, pandai pulak masa tu selipar disusun elok tepi pasu orang tu. masa ni anak baru tadika. Ngeri Neeza, doakan yang baik-baik je masa tu.

l i e y n said...

kak neeza, kalau saya pun mesti dah pikir bukan2...tp bila tgk dia tido ngan kakak2 dia, mesti rasa dia comel sgt...dah big boy shahmey..pandai bwk diri...almaklum le dah nak dpt adik

noniey said...

takutnya bila imagine benda tu jadi kat kita n dia takde betul2 ngan kita.. macammana ek

noniey said...

wah dah ada maid..bagus2...

Neeza Shahril said...

Maklang,

alhamdulillah...

***********************************

Shimanoseki,

betul tu.. terlupa kejap amanah tu.. maklumle dah tua ni..
Insyaallah lepas ni sentiasa beringat.. :))

***********************************

Kak Zany,

tu la kan.. kita dah tengok memula tu.. tapi Allah nak lindung dulu kot... nak tengok tahap kesabaran kita kot ye..

***********************************

Lieyn,

memang nampak comel sangat dan tak tahan nak nangis.. sebab rasa syukur sangat...

***********************************

Noniey,

tak nak imagine sebab takut sesangat.. mesti rasa hidup dah tak beerti...
hmmm.. maid tu sementara akak tak larat ni je...