Monday, December 22, 2008

Ya Ummi - Ahmed Bukhatir





Pertama kali dengar nasyeed ni di blog Kak Zany rasanya, terpanggil untuk Neeza mendengarnya lagi. Kalau boleh nak tengok juga video clip kalau ada. Bila tengok video klip tu, tak dapat dibendung airmata ini. Mencurah-curah mengalir sampai selsema jadinya. Walaupun tak faham, tapi dapat bayangkan makna lagu ni. Sudah lah begitu. Penyanyinya pula pandai melagukan lirik nasyeed ni. Ini dah lama sebenarnya dan pernah juga Neeza pasang lagu (tanpa video clip) ni di blog Neeza tak berapa lama dulu.


Dua tiga hari ni, ramai pula kawan-kawan blogger menulis tentang pengorbanan ibu dan baru-baru ni, Kak Rina telah menulis tentang anak derhaka. Rasa geram dan sedih bila baca entry Kak Rina tu.


Kali ini, Neeza cari lirik nasyeed ni untuk diperhatikan makna sebenar setiap patah perkataan yang disebut. Memang sebak dan sayu bila dihayati. Apatah lagi bila teringatkan Ma Neeza di kampung. Betapa besar jasa Ma dan tak terbalas rasanya segala pengorbanan Ma selama ni. Buat kesekian kalinya, air mata ini mengalir lagi... sensitif sikit Neeza ni. Mungkin juga, dalam keadaan sekarang, terlebih-lebih lagi lah sensitifnya.


Tapi, dalam pada tu, ada juga kisah ibu membuang anak (berita 3 4 hari lepas di Malaysia)). Macam mana lah boleh jadi gitu? Wajarkah anak itu membalas pengorbanan ibu yang telah membuangnya itu? Apabila dia besar kelak, wajarkah dia mencari ibunya? Tak tahu lah.. Neeza tak ada jawapan untuk itu...


Neeza sertakan lirik nasyid (dengan translation sekali) ni dibawah ini untuk sama-sama hayati...

CHORUS
I will return oh mother لسوف أعود يا أمي
And kiss your chaste head أقبّل رأسك الزاكي
And supress (blame?) my desires أبتّك كل أشواقي
And taste the scent of your blessings وأرشف عطر يمناك
Besmirch in the richness of your feet أمرغ في ثرى قدميك
my cheek when I meet you خدي حين ألقاك
Water the soil with my tears أروي الترب من دمعي
Happy that you are aliveسرورا في محياك

How many nights did you stay up late فكم أسهرت من ليل
So that I could sleep to my content? لأرقد ملأ أجفاني
And how many times did you thirst وكم أظمأت من جوف
So you could quench my thirst with your tenderness? لترويني بتحناني
And one day I was Ill, I do not forget ويوم مرضت لا أنسى
The tears from you that were like the rain دموعا منك كالمطر
And your eyes which stayed awake وعينا منك ساهرة
fearing that I may be in danger تخاف علي من خطر
And the day we parted at dawn ويوم وداعنا فجرا
and Oh what a harsh dawn that was وما أقساه من فجر
Words cannot explain what يحار القول في وصف الذي
I felt when I abandoned you لاقيت من هجري
And you told me things which I still وقلت مقولة لا زلــت
remember throughout my life مدّكرا بها دهري
"You will never find a heart محال أن ترى صدرا
more tender towards you than mine" أحن عليك من صدري
"You will never find a heart محال أن ترى صدرا
more tender towards you than mine" أحن عليك من صدري

CHORUS

obedience to you, oh want of my life.. ببرك يا منى عمري
[is what] the God of existence has instructed me to do. إله الكون أوصاني
Your content is the secret of my success رضاؤك سر توفيقي
And my love of you is the secret of my beleif وحبك ومض إيماني
And the sincerety of your prayer [for me].. وصدق دعائك انفرجت
has resolved my misfortunes and my sadness به كربي وأحزاني
My love towards you.. ودادك لا يشاطرني
no human being loves anything like it به أحد من البشر
You are the beating of my heart فأنت النبض في قلبي
And you are what lights my vision وأنت النور في بصري
And you are the tune on my lips وأنت اللحن في شفتي
My problems cease when I see your face بوجهك ينجلي كدري
To you I do return oh mother إليك أعود يا أمي
Tomorrow I rest from my journey غدا أرتاح من سفري
And a second age will begin for me ويبدأ عهدي الثاني
and the branches will blossom with flowers ويزهو الغصن بالزهر



14 sugar & spice:

Kujie said...

bila dah bertitle mak-mak ni ..baru faham knp dulu2 mak2 kita buat itu buat ini, larang itu larang ini ...semuanya utk kebaikan kita sendiri


menarik lirik ni...bermakna dan mendalam menyentuh hati

Chekgu BaniHassim said...

mmg menusuk la kak lagu nih...
bergenang je ayak mate jantan saya...hahah...

teringat balik ape yg mak dah buat kat kite, ape yg kite dah buat kat kite dan lain2...

MULAN said...

sedihnya teringat mak sorang2 kt kuantan. ajak duduk sama, dia tak nak..

Kak Elle said...

ibu ibu engkau lah ratu hati ku:)

zany said...

neeza, lirik dia memang sedihkan.
saya nak copy kat disc nak bagi mak dengar dan nak bagitahu saya ingat dia selalu.

manlaksam said...

Teringat pada Mok dan Chek Pak Man di Bachok.Sekejap lagi nak talipon ....

Neeza Shahril said...

Kak Jie,

bila kita tak merasa, kita tak tahu..
sekarang baru tahu.. rasa insaf sungguh...

***********************************

Chekgu,

akak memang selalu berenang air mata bila dengar biar tak paham pun hehee..

***********************************

Mulan,

orang tua cam tu la.. dia lebih selesa duduk rumah sendiri..
ada sentimental value..

***********************************

Kak Elle,

betul tu kak elle :)

***********************************

Kak Zany,

tapi kan kak.. diorang faham ke lirik tu? hehee..
takpelah kan.. asalkan ada sebut ummi ummi tu.. ;)

***********************************

Pak Man,

dah call ke? :)

hidayah said...

sejak dah jadi mak org ni saya makin rasa sgt2 menghargai emak sendiri.. bkn sblm ni tak hargai, tapi kiranya makin bertambah dari hari ke hari... cuma tak faham sesetengah org yg sanggup buang anak... bengong ke hapa? *emosional secara tetiba*.. anyway, just my 2 cents

arsaili said...

salam..kasih ibu ni membawa ke syurga...pengorbanan ibu kepada saya tak akan terbalas...when things happen n struck in your life then you will see mcm mana ibu sanggup mengadai nyawa demi anak.

KAKTINY said...

subhanallah.. kata2 yg indah.. bait ayat liriknya... huhuhu.. tersentuh nurani kak..

nak balik peluk maaaakkkkk.... huhuhuhuuuuu.....

Rasyidah Abd. Aziz said...

rasanya betul juga apa yg mak saya cakap dulu, bila kita dah rasa kepayahannya, baru kita akan menghargai sesuatu.

Rasyidah Abd. Aziz said...

rasanya betul juga apa yg mak saya cakap dulu, bila kita dah rasa kepayahannya, baru kita akan menghargai sesuatu.

Neeza Shahril said...

Hida,

memang bengong.. tunggu esok2 bila dia kena buang dengan anak betul yang dia bela.. baru dia tahu..

***********************************

Arsaili,

tell me about it..
dalam critical situation, ibu lupa yang diri dia penting demi anak tersayang...

***********************************

Tiny,

betapa besar pengorbanan ibu..
kalau tak diingatkan, kita selalu lupa kan..

***********************************

Syida,

semua benda pun kan.. kalau tak rasa kita tak tahu..

silversarina said...

salam,

Ibu adalah segalanya , tanpa ibu sapalah kita..memang sayu bila ada anak yang langsung tak kenang jasa ibu :(